Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?

11. oktober 2012

Alder:
7 mdr.

Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?

Hej Helen

Jeg skriver fordi jeg er enormt udfordret med vores datters overgang til grovere kost.

Hun vil enormt gerne, MEN moderen her er hunderæd for det!
Jeg har før givet hende et stort stykke blød fersken til at sutte på og hun elskede det, men hun gumlede/suttede et stykke af, som hun fik galt i halsen/i luftrøret og det var rigtig væmmeligt for os alle!
Netop den oplevelse gør, at jeg har rigtig svært ved at turde tage de næste skridt med hendes kost.

Hun får pt. al slags grød og mos, som hakkes groft og grøntsagsmos er tilsat grofthakket/skåret kød og ris.
Hun får agurker (med hul i midten) til at gumle på til hvert måltid.
Vi har forsøgt os med appelsinbåde (med skin), som hun sutter på med livets lyst. Det går lynhurtigt i stykker og hun bliver enormt sur og frustreret når jeg tager dem fra hende (det hjælper at give hende agurk umiddelbart efter så hun bliver beskæftiget igen).

Dertil har jeg forsøgt at give hende små bidder blød ananas og ærter. Her har hun ikke fanget, at det skal tygges og hun synker dem hele med et smertefuldt udtryk i ansigtet.

Derfor tænker jeg: Det er rigtigt, at jeg skal fortsætte med at gøre grød og mos gradvis grovere, for det gumler hun ...

Annonce

... på. For at stimulere gumleøvelserne yderligere skal jeg fortsætte med at give agurk til at gumle på til alle måltider og forsøge mig med de rugbrødsbjælker du anbefaler i 'Børn og mad'.

Dog er jeg i syv sind om hvad jeg ellers skal/bør.
Du skriver s.92 på den ene side "Giv barnet store frugtbåde og grøntsagsstykker, som det kan sidde med i hånden frem for små hapsere", men på den anden side skriver du senere på s.92 "Blød frugt og blødt brød i mindre bidder er gode øveklodser".

Jeg er virkelig meget i tvivl om jeg bør give hende store stykker, som hun kan øve sig på at gumle med (og der så alligevel kan gnaskes små stykker af der kan ryge galt i halsen) eller om jeg bør give hende de små bidder, som hun synker hele?

Kunne et næste skridt fx være blød banan skåret i skiver eller er vi ude i det bløde brød som nemt kan opløses i mundens spyt? Når vi taler små øveklodser, skal de så være som ærter eller større? Argh... Jeg er dybt frustreret og kan i virkeligheden godt se at jeg bare bør springe ud i det for hendes skyld.

Hvad er allermest babysafe?

Med venlig hilsen
Ditte

PS: Tusind tak fordi du altid skriver detaljerede svar! Vi sætter stor pris på din vejledning herhjemme!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor