Brev:
Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?
11. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?
Hej Helen
Jeg skriver fordi jeg er enormt udfordret med vores datters overgang til grovere kost.
Hun vil enormt gerne, MEN moderen her er hunderæd for det!
Jeg har før givet hende et stort stykke blød fersken til at sutte på og hun elskede det, men hun gumlede/suttede et stykke af, som hun fik galt i halsen/i luftrøret og det var rigtig væmmeligt for os alle!
Netop den oplevelse gør, at jeg har rigtig svært ved at turde tage de næste skridt med hendes kost.
Hun får pt. al slags grød og mos, som hakkes groft og grøntsagsmos er tilsat grofthakket/skåret kød og ris.
Hun får agurker (med hul i midten) til at gumle på til hvert måltid.
Vi har forsøgt os med appelsinbåde (med skin), som hun sutter på med livets lyst. Det går lynhurtigt i stykker og hun bliver enormt sur og frustreret når jeg tager dem fra hende (det hjælper at give hende agurk umiddelbart efter så hun bliver beskæftiget igen).
Dertil har jeg forsøgt at give hende små bidder blød ananas og ærter. Her har hun ikke fanget, at det skal tygges og hun synker dem hele med et smertefuldt udtryk i ansigtet.
Derfor tænker jeg: Det er rigtigt, at jeg skal fortsætte med at gøre grød og mos gradvis grovere, for det gumler hun på. For at stimulere gumleøvelserne yderligere skal jeg fortsætte med at give agurk til at gumle på til alle måltider og forsøge mig med de rugbrødsbjælker du anbefaler i 'Børn og mad'.
Dog er jeg i syv sind om hvad jeg ellers skal/bør.
Du skriver s.92 på den ene side "Giv barnet store frugtbåde og grøntsagsstykker, som det kan sidde med i hånden frem for små hapsere", men på den anden side skriver du senere på s.92 "Blød frugt og blødt brød i mindre bidder er gode øveklodser".
Jeg er virkelig meget i tvivl om jeg bør give hende store stykker, som hun kan øve sig på at gumle med (og der så alligevel kan gnaskes små stykker af der kan ryge galt i halsen) eller om jeg bør give hende de små bidder, som hun synker hele?
Kunne et næste skridt fx være blød banan skåret i skiver eller er vi ude i det bløde brød som nemt kan opløses i mundens spyt? Når vi taler små øveklodser, skal de så være som ærter eller større? Argh... Jeg er dybt frustreret og kan i virkeligheden godt se at jeg bare bør springe ud i det for hendes skyld.
Hvad er allermest babysafe?
Med venlig hilsen
Ditte
PS: Tusind tak fordi du altid skriver detaljerede svar! Vi sætter stor pris på din vejledning herhjemme!